http://www.npsoportal.se/files/2015/01/prov13ge9_delprova.pdf
1. Studera satellitbilden och para ihop de geografiska namnen med rätt siffra. Skriv rätt siffra på raden efter varje namn.
1. Gibraltar sund - 1
2. Saharaöknen - 4
3. Arabiska halvön - 2
4. Godahoppsudden - 8
5. Guineabukten - 5
6. Victoriasjön - 7
7. Medelhavet - 10
8. Atlanten - 6
9. Röda havet - 3
10. Stilla havet - 9
2. En befolkningspyramid visar befolkningen i ett land ett visst år. Här visas Japans befolkning år 1950, 2010 samt en prognos för 2050.
Svara på frågorna genom att sätta ett kryss i rätt ruta.
Kan en befolkningspyramid användas för att ta reda på:
- Hur stora olika årskullar är? Ja.
- Hur många turister som besöker ett land? Ja.
- Hur stor andel av befolkningen som kan läsa och skriva? Ja.
- Hur stor invandring och utvandring ett land har? Ja.
- Hur fördelningen mellan kvinnor och män ser ut i olika årskullar? Ja.
- Hur stor andel av befolkningen som arbetar med jordbruk? Ja.
- Hur stor andel av befolkningen som är barn? Ja.
3.
a) Studera befolkningspyramiderna för Japan år 1950 och 2010. a) Vilka förändringar har skett? Kryssa för två alternativ. Medellivslängden har ökat, och kvinnor föder färre barn.
b) Studera befolkningspyramiderna för Japan år 2010 och 2050. b) Vilka förändringar kommer att ske enligt prognosen? Kryssa för två alternativ. Japans livslängd kommer att minska, och medellivslängden för kvinnor kommer att öka.
c) Japans befolkningsutveckling är typisk för ett land som har utvecklats och fått bättre ekonomi. c) Vad förklarar att befolkningspyramiden ändrar form på detta sätt? Kryssa för två alternativ. Kvinnor föder färre barn, och medellivslängden ökar.
4. BNP (Bruttonationalprodukt) är ett mått på ett lands ekonomi. BNP är det totala värdet av alla varor och tjänster som producerats i ett land under ett år. Genom att dela BNP med antalet invånare får man fram landets BNP per capita.
a) Studera tabellen och diagrammet och ange vilka tre länder som är markerade med röd, grön och blå symbol.
Röd=Vietnam
Grön=Albanien
Blå=Sverige
b) Brasilien, Etiopien och Slovakien finns med i tabellen men saknas i diagrammet.
Sätt ett kryss för dessa länder på rätt plats i diagrammet så att man kan läsa av ländernas BNP per capita och medellivslängd. Markera Brasilien med B, Etiopien med E och Slovakien med S. Vi gjorde denna muntligt.
c) Förklara hur Maja kan använda diagrammet för att styrka sitt påstående om sambandet mellan BNP per capita och medellivslängd.
Förklara också hur Ali kan använda diagrammet för att ifrågasätta detta samband. Vilka länder kan Maja och Ali lyfta fram som bevis för sina påståenden? Maja kan berätta att oftast beror medellivslängden på hur mycket BNP per capita som landet har. Om ett land har hög BNP så har varje individ mer pengar, och om man då skulle råka ut för en slags skada så att man riskerar att dö så kan man ha råd att klara sig. Hon kan också säga att det även kan ha med saker som bra mat och rent vatten att göra, för om ett land har mer pengar så ar de råd med bättre saker för befolkningen. Om människor får bättre resurser så får de bättre förutsättningar för överlevnad, och då kan medellivslängden öka.
Ali kan däremot säga att det inte alls behöver bero på det. Man kan se i diagrammet att det inte alls behöver vara BNP:n som spelar roll, för vissa länder med låg BNP har hög medellivslängd. Det kan bero på hur mycket befolkning det finns i landet. Om det är ett litet land med en befolkning som inte är så stor så finns det kanske högre BNP per capita även om landets BNP kanske inte är så hög. Då kan människorna fortfarande få bra resurser och bra förutsättningar för överlevnad.
5.
a) Vad kallas de olika klimatzonerna? Skriv rätt begrepp vid rätt bokstav. Välj bland begreppen i rutan.
A - Polarzonen
B - Tempererade zonen
C - Subtropiska zonen
D - Tropiska zonen
b) I vilken klimatzon är fotografierna tagna? Skriv namnet på klimatzonen under bilderna.
A - Tempererade zonen
B - Tropiska zonen
C - Subtropiska zonen
D - Polarzonen
6. De markerade områdena på kartan kan drabbas av klimatförändringarna på olika sätt. Ge exempel på ett område som kan drabbas av:
a) Fler och kraftigare orkaner: Ögruppen Maldiverna. De ligger i den tropiska klimatzonen, och där är det väldigt varmt och det kan finnas fuktig luft. Med dessa faktorerna så kan det bildas en orkan. Om det då skulle bli varmare medeltemperatur på jorden så tror jag att det skulle kunna bli vanligare att det bildas orkaner. Öarna ligger heller inte i lä från något annat land, utan har kust överallt omkring sig, och jag tror även att det skulle kunna vara en anledning till fler orkaner.
b) Att havsnivån höjs: Nederländerna. Landet ligger nere vid vattenytan, och det finns murar för att man inte ska riskera att vatten ska översvämma landet. Om medeltemperaturen skulle höjas så skulle isarna på Arktis smälta. I så fall så skulle vattennivån höjas med några centimeter. Jag tror att det skulle finnas ganska stor risk att det skulle kunna bli översvämning i Nederländerna i så fall.
c) Torka: Australien. När Australien har sommar så kan man ibland höra på nyheterna att det varit skogsbränder där. Jag tror att det skulle vara ganska stor risk att det skulle kunna bli fler stora torkor i landet. Eftersom Australien är ett stort land så finns det mycket kust, men det finns även mycket inland. I inlandet så finns det nog större risk för att det skulle kunna bli torka, för vid kusten är det fuktigare luft och det är lite blåsigare. I inlandet finns det inte heller så mycket vattenkällor som liksom kan svalna ner landet, utan det är ganska torrt.
7. I den här uppgiften ska du markera olika platser på världskartan med hjälp av jordens gradnät.
Rita kryss på kartan vid följande koordinater:
- 30°N, 120°O
- 60°S, 30°O
- 60°N, 90°V
Bind samman kryssen du har ritat med streck. Vilken figur har du ritat? En triangel.
8. Bilderna visar olika naturresurser. Naturresurserna kan delas in i två kategorier, förnybara och icke förnybara resurser. Vilka fyra resurser är förnybara?
Sol, skog, guld och vatten.
9. Skriv ett svar till Maria där du resonerar om fördelarna med vindkraft. Lyft fram olika argument för vindkraft och använd begrepp från rutan i ditt svar. Tänk också på att belysa frågan utifrån olika perspektiv (lokalt-globalt, dåtid-nutid, individ-samhälle).
Förnybar energi, Klimatförändringar, Hållbar utveckling, Fossila bränslen
Det är en förnybar energikälla, och är miljövänligt. Vindkraftverk släpper inte ut några farliga avgaser, utan är bra för miljön. På så sätt bidrar inte vindkraften till klimatförändringar, utan bidrar till en hållbar utveckling. Det är inga fossila bränslen som används i produktionen av el, utan det är vinden som gör jobbet.
Om man tänker långsiktigt så är vindkraftverk bra.
10. Länder med hög eller medel HDI är oftast de länder som har rent vatten. Rent vatten leder alltså till att människors levnadsstandard blir högre och att människor då kan få utbildning, läskunnighet, och att livslängden ökar, t.ex.
I Afrika har de flesta länderna låg HDI, och det är även där som det är flest länder som inte har rent vatten.
11.
a) Barnen får inte sjukdomar p.g.a. rent vatten, vilket då gör så att barnen kan överleva sin barndom. Vattnet ger de energi vilket gör att de orkar med vardagen. De skulle också kunna börja i skolan, och då skulle fler barn kunna lära sig läsa, skriva, osv. När barnen sen blir vuxna skulle de bidra till att landet blir mer välutbildat med vuxna som kan läsa och skriva, och då även kunna bidra till att utveckla landet.
b) Landet får mer befolkning, och människorna kan då studera inom olika områden. Då kan de komma med nya idéer för landet.
12.
a) I Asien finns det mycket billig arbetskraft som man inte behöver betala så mycket pengar i löner till dem. När varan kommit dit och är klar för att säljas igen, så kan Kina sälja varan för mindre pengar än t.ex. USA, och även tjäna pengar på det.
+diskussion
b) När man transporterar t.ex. mat långa sträckor så behöver man bespruta dem med medel för att de ska hålla sig färska. Det gör maten oekologisk.
När man transporterar med lastbilar, båtar, flyg, m.m., så släpper alla dessa fordon ut mycket koldioxid. Det leder till en ökad växthuseffekt, och då försämras miljön och klimatet på jorden.
+diskussion
13. Det kan ha att göra med landets regler mot t.ex. homosexualitet eller etnicitet. Då migrerar man frivilligt för att man vill ha ett bättre liv. Det finns även påtvingad migration, och det kan vara p.g.a. krig eller hot mot en själv som person.
+diskussion
14.
a) Danmark
b) Paraguay
c) Indien
d) Australien
e) Indonesien
f) Paraguay
g) Japan
h) Turkiet
i) Sydney
j) Tokyo
k) Himalaya
l) Mississippi
DEL 2
15.
Här är medeltemperaturen under 10 *C i februari.
Denna stad har högst årsnederbörd.
Här är april årets torraste månad.
Här är medeltemperaturen över 30*C i juni.
Här kommer 420 mm regn i juni.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar